Hjemmearbejde & IT-sikkerhed

Find hjælp og vejledning til hjemmeopkobling, hvilke forbehold du skal tage ift. IT-sikkerhed ved hjemmearbejde og online møder.

Nedenfor finder du gode råd til, hvordan du får din digtale hjemmearbejdsplads til at fungere bedst muligt, som stadig bevarer en høj IT-sikkerhed.

Har jeg brug for en hjemmeopkobling af min computer?

Hjemmeopkobling af arbejdscomputer

Det er nødvendigt, at du hver dag logger på internettet via VPN, for på den måde at holde din PC opdateret. 

Kun hvis du arbejder i særlige fagsystemer, kan det være nødvendigt hele tiden at være logget på via VPN.

Hjemmeopkobling af privat pc

Du kan fra enhver computer, telefon eller tablet altid anvende Outlook, se og redigere dokumenter i SharePoint og OneDrive.

Du logger på www.office.com med dit brugernavn (fx ab12@kk.dk) og den adgangskode, du også bruger, når du logger på din arbejdscomputer. Du vil blive bedt om at logge ind med to-faktor godkendelse. Hvis du ikke allerede har registreret dig, vil du blive bedt om at registrere dig og angive fx et mobilnummer.

Følg vejledningen Log på Office 365 fra privat PC.

VPN-opkobling ved brug af særlige fagsystemer

Arbejder du i særlige fagsystemer, som Kvantum, Opus eller eDOc, er det nødvendigt at logge på din hjemmearbejdsplads med VPN.

Følg vejledningen Log på din hjemmearbejdsplads med VPN.

Se desuden videoen Vejledning til at logge på VPN på videolinket nederst på siden.

 

Hvordan kan jeg holde digitale møder?

Arbejder du hjemmefra, er der mulighed for at holde møder over Microsoft Teams eller telefon. I Microsoft Teams kan man lave videopkald og samtidig chatte og dele filer under mødet.

Vejledning til at holde møder i Teams.

IT-sikkerhed ved hjemmearbejde

Hvordan forholder jeg mig til cybertrusler ved hjemmearbejde?

Cyberkriminelle og hackere udnytter, at mange i Danmark i disse dage arbejder hjemme og er mere sårbare over for angreb på sms, mail og hjemmesider.

IT-sikkerheden i Københavns Kommune er afhængig af, at du som medarbejder forholder dig kritisk til links i mails, på hjemmesider og sms’er. De cyberkriminelle har kun behov for, at du klikker det forkerte sted én gang og bliver bedre og bedre til at lave meget troværdige, men falske hjemmesider og mails.

Fire gode råd til når du arbejder hjemme
  1. Vær særlig opmærksom: Vær vågen over for falske e-mails, beskeder og hjemmesider om fx corona-virus. Vær kritisk og tænk dig grundigt om, før du klikker på et link, som nogen har sendt i en mail eller sms.
  2. Sikre programmer og IT-udstyr: Brug kun det udstyr og de kommunikationskanaler, som Koncern IT stiller til rådighed. Hold fx dine møder via Teams.
  3. Lav gode adgangskoder: Lav gode, lange adgangskoder med både tal, tegn og bogstaver – og hold dig fra at bruge informationer, som fx din fødselsdato, børnenes fødselsdage, din partners navn eller navne på feriedestinationer og årstal. Oplys aldrig din adgangskode eller koder fra dit NemID til nogen.
  4. Opdater dine sikkerhedssystemer: Koncern IT sørger for at opdatere sikkerhedssystemerne på din KK-computer – så acceptér altid opdateringer fra KIT. Bruger du en privat computer hjemmefra, skal du sørge for at opdatere sikkerhedssystemerne til fx Windows, Adobe Flash og Microsoft Office eller andre systemer.
Har du mistanke om, at du er blevet ramt?

Tror du, at din computer måske er angrebet af virus, eller at du har åbnet et link og afgivet informationer til cyberkriminelle, skal du straks ringe til Serviceindgangen på 70 80 80 00, tast 1 for at få hjælp til IT.

Vejledning til at logge på VPN

Video Url

Du skal være opmærksom på, at udbyderen af videoen kan sætte en eller flere cookies på din computer, når du afspiller videoen.