Ofte stillede spørgsmål

Her kan du få information om de mest stillede spørgsmål i henhold til trivselsundersøgelsen.

Klik på de nedenstående spørgsmål for at se svaret:

Trivselsundersøgelse - Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Vis alle

Hvad er trivselsundersøgelsen?

Trivselsundersøgelsen er en måling, der giver et øjebliksbillede af, hvordan de ansatte oplever bl.a. trivsel, arbejdsglæde, udviklingsmuligheder, nærmeste leder, ledelsen, fysisk og psykisk arbejdsmiljø.

Hvad skal trivselsundersøgelsen bruges til?

Den viden, arbejdspladsen, forvaltningen og Københavns Kommune får gennem undersøgelsen, skal bruges til at drøfte og forbedre medarbejdernes trivsel og arbejdsmiljø.

Når undersøgelsen er slut, vil arbejdspladsen modtage en trivselsrapport med resultaterne af medarbejdernes besvarelser. Rapporten er en del af kortlægningen af det psykiske arbejdsmiljø og er et godt udgangspunkt for en dialog om trivsel og arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Alle besvarelser fra trivselsundersøgelsen indgår derudover i Københavns Kommunes samlede trivselsrapport, der overordnet giver et billede af, hvordan kommunens ansatte trives.

Hvordan gennemføres trivselsundersøgelsen?

Trivselsundersøgelsen foregår fra den 1 til den 21. marts 2023 og gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse. Firmaet Rambøll står for den praktiske gennemførelse af undersøgelsen for Københavns Kommune. Alle medarbejdere og ledere, som er fastansat før den 22. december 2022, modtager et spørgeskema. Hvis man arbejder ved en PC eller tablet, får man skemaet via e-mail. 

Hvis man ikke arbejder ved en PC eller tablet, modtager man skemaet via sin digitale post (fx. e-Boks) eller man modtager et login brev med en kode fra sin leder, som gør det muligt at besvare skemaet elektronisk. I enkelte tilfælde, og hvor ikke andet er muligt, udsendes spørgeskemaet i papirform. Det er aftalt i den enkelte forvaltning, hvordan spørgeskemaet distribueres.

Hvem kan deltage i undersøgelsen?

I alt omkring 38.000 personer vil modtage et spørgeskema.

Trivselsundersøgelsen omfatter alle fastansatte ledere og medarbejdere, der har været ansat mere end 3 måneder ved undersøgelsens slutning den 21. marts 2023 – herunder medarbejdere i flexjob, seniorjob, projektansatte på almindelige vilkår, ansatte på orlov (barsel og anden orlov) vikarer, barselsvikarer, langtidssygemeldte og studentermedhjælpere.

Undersøgelsen omfatter ikke elever, medarbejdere i løntilskud, virksomhedspraktik, samt timelønnede medarbejdere, tilkaldevikarer (løstansatte vikarer, ansat under 8 timer om ugen) og honorarlønnede

Nogle medarbejdere har flere ansættelser i Københavns Kommune. Man kan kun deltage i undersøgelsen een gang, og det vil normalt være på det arbejdssted, hvor man er ansat flest timer. Læg derfor mærke til, hvilken arbejdsplads og leder du skal vurdere.

Hvorfor er det vigtigt, jeg svarer på spørgeskemaet?

Det er vigtigt at svare på spørgeskemaet, fordi det er din trivsel og dit arbejdsmiljø, det handler om. Og jo flere der deltager på din arbejdsplads, jo mere præcist bliver jeres billede af, hvad der fungerer godt, og hvor der er behov for en ekstra indsats, så I efterfølgende kan fokusere på de ting, der har størst betydning for netop jeres trivsel.

Den seneste trivselsundersøgelse (2021) havde en svarprocent på 85%. Og målsætningen er stadig, at endnu flere ansatte deltager i undersøgelsen. 

Hvad handler spørgeskemaet om?

Undersøgelsen tager afsæt i et spørgeskema med en række udsagn indenfor emnerne: 

  • Trivsel 
  • Indhold i arbejdet
  • Arbejdsfællesskaber
  • Indflydelse
  • Nærmeste leder
  • Ledelsen
  • Læring og udvikling
  • Håndtering af krav i arbejdet
  • Fysisk arbejdsmiljø
  • Sundhedsfremme
  • Krænkende adfærd

Hvilke spørgsmål skal jeg svare på?

Spørgeskemaet for 2023 indeholder følgende 26 spørgsmål som er fælles for hele kommunen:

Spørgerammen blev godkendt af Københavns Kommunes  Centrale Samarbejdsorgan (CSO) den 8. december 2022.

Svarskalaer:

På alle spørgsmål, på nær spørgsmålene vedr. oplevelsen af krænkende adfærd, er svarkategorierne: 1 (slet ikke) – 7 (i meget høj grad), samt kategorien (ved ikke).

Trivsel og motivation

1. Er du tilfreds med dit job som helhed, alt taget i betragtning?

2. Føler du dig motiveret og engageret i dit arbejde?

Indhold i arbejdet

3. Er dine arbejdsopgaver meningsfulde?

4. Er du tilfreds med kvaliteten af det arbejde, du udfører?

Arbejdsfællesskaber

5.Er der et tillidsfuldt samarbejde mellem dig og dine kolleger?

6. Er der et godt samarbejde mellem din egen gruppe/afdeling og de øvrige grupper/afdelinger på arbejdspladsen?

7. Oplever du at der tages et fælles medansvar for at løse jeres kerneopgave? 

8. Taler I løbende om, hvordan I fagligt bedst løser jeres opgaver? 

Indflydelse

9. Har du passende indflydelse på beslutninger vedrørende dit arbejde?

10. Har du passende indflydelse på forandringer på din arbejdsplads?

Nærmeste leder

11. Prioriterer din nærmeste leder trivslen på arbejdspladsen højt?

12. Bliver dit arbejde anerkendt og påskønnet af din nærmeste leder?

13. Har du et godt samarbejde med din nærmeste leder?

Ledelsen

14. Har du tillid til de udmeldinger, som kommer fra ledelsen?

15. Ved du, hvad der forventes af dig i dit arbejde?

16. Oplever du, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?

Læring og Udvikling

17. Har du tilstrækkelig mulighed for at lære nyt gennem dit arbejde?

Håndtering af krav i arbejdet

18. Kan du bevare overblikket i det daglige arbejde?

19. Er du klædt på til at håndtere eventuelle følelsesmæssigt belastende situationer i dit arbejde?

Fysisk arbejdsmiljø

20. Er du tilfreds med arbejdsstedets fysiske forhold og indretning?

Sundhedsfremme

21. Har du tilstrækkelige muligheder for at træffe sunde valg, når du er på arbejde ? NY formulering

Krænkende adfærd

22. Har du inden for de seneste 12 måneder været udsat for fysisk vold i forbindelse med dit nuværende arbejde?

23.  Har du inden for de seneste 12 måneder været udsat for trusler om vold i forbindelse med dit nuværende arbejde?

24. Har du inden for de seneste 12 måneder været udsat for mobning eller chikane i forbindelse med dit nuværende arbejde? NY Formulering

25. Har du inden for de seneste 12 måneder været udsat for seksuel chikane i forbindelse med dit nuværende arbejde?

26. Har du inden for de seneste 12 måneder været udsat for diskrimination i forbindelse med dit nuværende arbejde? NYT spørgsmål

Svarmuligheder til spørgsmål 22,23,24, 25 og 26:

1a)
_Ja, dagligt
_Ja, ugentligt
_Ja, månedligt
_Ja, af og til
_Ja, en enkelt gang
_Nej
Hvis man svarer ja til spørgsmål 1a) ved et eller flere af spørgsmålene om krænkende adfærd (spørgsmål 22-25), vil man blive stillet en række underspørgsmål, spørgsmål 1b – 1g nedenfor:

1ax) (stilles kun til spørgsmål 26 om diskrimination)

_Ja, på grund af min alder
_Ja, på grund af mit køn
_Ja, på grund af min sprog eller kultur
_Ja, på grund af min hudfarve eller religion
_Ja, på grund af min politiske overbevisning
_Ja, på grund af min seksuelle orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk
_Ja, på grund af mit handicap eller min funktionsnedsættelse
_Andet
_ Ønsker ikke at oplyse

1b) Hvis ja: Fra hvem?
Sæt evt. flere krydser
_Kolleger
_En leder
_Underordnede
_Borgere/Brugere/Pårørende
_Eksterne samarbejdspartnere
_Ønsker ikke at uddybe

1c) Hvis ja: Har du fortalt en leder, en tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant på arbejdspladsen om problemet?
_Ja
_Nej

1d) Hvis ja: Er der gjort en indsats for at der tages hånd om det på arbejdspladsen?
_Ja
_Nej

1e) Hvis ja: Finder den fysiske vold/ truslerne/mobning, chikane eller diskriminerende adfærd/ seksuel chikane stadig sted?
_Ja
_Nej

1f) Hvis ja: Hvor har den fysiske vold/ truslerne/mobning, chikane eller diskriminerende adfærd/ seksuel chikane fundet sted?
_På din arbejdsplads (eller fysiske lokationer knyttet til arbejdspladsen)
_Uden for din arbejdsplads (privatadresse, indkøbssteder el.lign.)
_På mail, SMS eller fx sociale medier (digitalt).

Hjælpetekster

Til spørgsmålene om krænkende adfærd er der mulighed for at åbne nedenstående hjælpetekster, de vil altså ikke vise sig i spørgeskemaet, medmindre man aktivt åbner dem.

Spørgsmål 22

Hjælpetekst:

Dette spørgsmål handler om arbejdsrelateret fysisk vold.

Fysisk vold kan være angreb mod kroppen i form af spark, slag, skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, bid, niv, krads, spyt, overfald, kvælningsforsøg og knivstik.

Det er fysisk vold, uanset om handlingen er udført uden intention om at skade dig.

Spørgsmål 23

Hjælpetekst:

Dette spørgsmål handler om arbejdsrelaterede trusler om vold.

Trusler om vold kan fremsættes mundtligt (”jeg ved, hvor du bor”) eller fx med kropssprog (en knyttet næve) og kan også være rettet mod fx venner, familie eller ejendele.

Det er trusler om vold, uanset om handlingen er udført uden intention om at skade dig.

Trusler om vold kan foregå fx i personlig kontakt, på mail, SMS eller sociale medier.

Spørgsmål 24

Hjælpetekst:

Dette spørgsmål handler om arbejdsrelateret mobning og chikane.
 

Mobning er, når du udsættes regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis – for handlinger, som du opfatter som sårende eller nedværdigende og som du oplever ikke at kunne forsvare dig effektivt imod.

Chikane er, når du udsættes for krænkende adfærd fx i form af ydmygelse, mistænkeliggørelse eller forhånelse.

Det er mobning og chikane, også hvis handlingen er udført uden intention om at skade dig.

Mobning og chikane kan forgå fx i personlig kontakt, på mail, SMS eller sociale medier.
 

Spørgsmål 25

Hjælpetekst:

Dette spørgsmål handler om arbejdsrelateret seksuel chikane.
 

Seksuel chikane er krænkende adfærd af seksuel karakter, som fx uønsket seksuel opmærksomhed, uønskede berøringer, uønskede verbale seksuelle opfordringer, sjofle kommentarer og upassende vittigheder, uvedkommende snak om seksuelle emner, eller visning af pornografisk materiale.

Det er seksuel chikane, også hvis handlingen er udført uden intention om at skade dig.

Seksuel chikane kan både foregå fx i personlig kontakt, på mail, SMS eller sociale medier.

Spørgsmål 26

Hjælpetekst:

Dette spørgsmål handler om diskrimination.

Diskrimination er når du udsættes for krænkede adfærd, der nedvurderer dig, også hvis handlingen er udført uden intention om at skade dig.

Diskrimination er usaglig forskelsbehandling baseret på for eksempel alder, køn, sprog, kultur, hudfarve, religion, politisk overbevisning, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk, handicap eller funktionsnedsættelser.

Diskrimination kan forekomme i personlig kontakt, telefonisk, på mail, SMS eller fx sociale medier.

Herudover har hver forvaltning en række forvaltningsspecifikke spørgsmål. Undersøg i din egen forvaltning, hvi du vil vide mere.

Hvor lang tid tager det at udfylde skemaet?

Det tager ca. 5-10 minutter at udfylde spørgeskemaet, men tag dig den tid, du har brug for.

Du må gerne udfylde skemaet i din arbejdstid.

Er min besvarelse anonym?

Vi behandler din besvarelse fortroligt

Trivselsundersøgelsen gennemføres i samarbejde med konsulentvirksomheden Rambøll. Rambøll og Københavns Kommune har udarbejdet en databehandleraftale, der giver Rambøll ret til at behandle din besvarelse og dine personoplysninger i forbindelse med undersøgelsen. Rambøll behandler disse oplysninger fortroligt.

Din besvarelse vil indgå i en samlet rapport med alle svar for din enhed. Der bliver kun udarbejdet en rapport, hvis der er minimum fem besvarelser i enheden. Din besvarelse kan således ikke identificeres i rapporterne.

Dine personoplysninger som fx navn, ansættelsessted og faggruppe vil kun blive anvendt i rapporter som statistisk data. Under udarbejdelse af rapporterne vil Rambøll opbevare disse oplysninger, som efterfølgende vil blive slettet, når undersøgelsen er gennemført. Dine personoplysninger sammen med din besvarelse vil på intet tidspunkt blive tilgængelig for Københavns Kommune. På alle tidspunkter efter din besvarelse har du ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger og din besvarelse hos databehandleren Rambøll.

Ifølge Databeskyttelsesforordningen skal du informeres om en række detaljer i håndtering af dine personoplysninger og dine rettigheder i forbindelse med undersøgelsen. Du informeres hermed om, at dine personoplysninger kun indhentes fra Københavns Kommunes egne systemer til anvendelse af databehandleren Rambøll i forbindelse med undersøgelsen. Københavns Kommunes og Rambølls behandling af personoplysninger er lovhjemlet i Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra C (Arbejdsmiljøloven) og Databeskyttelseslovens § 12 ("Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne" indgået mellem Kommunernes Landsforening og Forhandlingsfællesskabet) samt i Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1. Databehandleren Rambøll har i forbindelse med undersøgelsen adgang til at se enkeltbesvarelser. Det har de bl.a. for at kunne sende påmindelser til potentielle deltagere samt for at kunne besvare datarelaterede henvendelser fra deltagere i undersøgelsen. Efter undersøgelsen får betroede medarbejdere hos Københavns Kommune adgang til enkeltbesvarelser, men kun i anonymiseret form. Det gør de alene med henblik på den videre databehandling. Oplysninger, som kan identificere dig, fx dit navn, ansættelsessted og faggruppe, bliver ikke tilgængelige for personer i  Københavns Kommune.

Hvis du har datarelaterede spørgsmål, fx om sletning af data eller behandling af dine data, kan du kontakte Rambøll på e-mail: surveysupport@ramboll.com eller på tlf.: 6915 8076. Hvis du har spørgsmål til undersøgelsens indhold og opfølgning, kan du kontakte Charlotte Kjær, Økonomiforvaltningen, på e-mail: ak4a@kk.dk eller tlf.: 40322299.

 

Der skal være mindst fem besvarelser for at kunne udarbejde en trivselsrapport for en enhed. Hvis ikke der er minimum fem besvarelser, vil besvarelserne indgå på et højere/mere aggregeret niveau.

Derudover gælder differenceregel, som betyder, at der skal være mindst tre respondenter i tillæg for, at de kan indgå i rapporten for nærmeste overordnede niveau.

Alle former for statistiske analyser af køn, alder, anciennitet og faggruppe er altid baseret på et mindst 100 besvarelser og vil ikke kunne spores tilbage til enkelte medarbejderes eller mindre enheders besvarelser

Ingen leder får adgang til den enkelte medarbejders svar

Ingen ledere kan få adgang til viden om, hvilke medarbejdere der har svaret, eller se hvad enkelte medarbejdere har svaret.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har fået et spørgeskema?

Er du fastansat og ansat før den 22. december 2022, har du mulighed for at deltage i trivselsundersøgelsen. 

Opfylder du betingelserne, men har alligevel ikke modtaget et spørgeskema, skal du kontakte din nærmeste leder. Din leder vil så tage fat i Rambøll på e-mail: surveysupport@ramboll.com eller på tlf. 5161 80 76. Alternativt kan din forvaltnings kontaktperson hjælpe med at fremsende et spørgeskema. 

Du må ikke kopiere din kollegas link til spørgeskemaet, da kopier sorteres fra. Dette skal sikre, at alle kun kan deltage én gang.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit spørgeskema?

Så kontakter du Rambøll på surveysupport@ramboll.com eller tlf. 5161 8076.

Hvorfor har vores arbejdsplads ikke modtaget spørgeskemaer?

Hvis I skal svare elektronisk, vil I modtage en e-mail i løbet af onsdag den 1. marts 2023. 

Skal I svare via et log-in brev vil i modtage disse på arbejdspladserne  senest 27. februar 2023. Er dette ikke sket så skal I kontakte en af forvaltningens kontaktpersoner via dette link.

Hvad gør vi, hvis vi har modtaget for mange log-in breve?

Hvis I har modtaget log-in til medarbejdere, der ikke længere er ansat eller er skiftet til en anden afdeling, skal I give besked til en af de relevante kontaktpersoner på dette link. Dette er vigtigt, for at  jeres svarprocent bliver retvisende.

Hvornår er resultaterne klar?

Den 28. april 2023 får din leder adgang til en rapport med resultaterne af arbejdspladsens besvarelser. Dog kun, hvis der er minimum 5 besvarelser. Din leder har ansvaret for at videredistribuere rapporten til enhedens medarbejdere. Dette sker fra den 2. maj 2023, og efter nærmere aftale i den enkelte forvaltning.

Hvordan skal jeg forstå ’min leder’?

’Min leder’ henviser til din nærmeste leder. Det er typisk ham/hende, du har din medarbejderudviklingssamtale (MUS), lederudviklingssamtale (LUS) eller gruppeudviklingssamtale (GRUS)med.

Hvem kan fortælle mig mere om trivselsundersøgelsen?

Det kan din nærmeste leder eller HR-afdelingen i din forvaltning. Du finder kontaktoplysningerne på kontaktpersonerne ved at følge dette link.

Hvornår er sidste frist for at besvare spørgeskemaet ?

Hvis du har modtaget et elektronisk spørgeskema, som tilgås via et tilsendt link eller via en log-in kode skal du afslutte din besvarelse senest den 21. marts 2023 kl. 22.00. Hvis du svarer på papirskema, skal svarene afsendes, så Rambøll modtager dem senest den 17. marts,  men aftal nærmere på din arbejdsplads, med henblik på samlet afsendelse af besvarelserne.

Charlotte Kjær