Ofte stillede spørgsmål
Klik på de nedenstående spørgsmål for at se svaret:
Trivselsundersøgelse - Ofte stillede spørgsmål (FAQ)
Vis alle
Hvad er trivselsundersøgelsen?
Trivselsundersøgelsen er en måling, der giver et øjebliksbillede af, hvordan de ansatte oplever trivsel, motivation, samarbejde med kolleger og ledere, udviklingsmuligheder, fysisk og psykisk arbejdsmiljø samt om de oplever krænkende adfærd.
Hvad skal trivselsundersøgelsen bruges til?
Den viden, arbejdspladsen, forvaltningen og Københavns Kommune får gennem undersøgelsen, skal bruges til at drøfte og forbedre lederenes og medarbejdernes trivsel og arbejdsmiljø.
Når undersøgelsen er slut, vil arbejdspladsen modtage en trivselsrapport med resultaterne af medarbejdernes besvarelser. Rapporten er en del af kortlægningen af det psykiske og fysiske arbejdsmiljø og er et godt udgangspunkt for en dialog om trivsel og arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Alle besvarelser fra trivselsundersøgelsen indgår derudover i Københavns Kommunes samlede trivselsrapport, der overordnet giver et billede af, hvordan kommunens ansatte trives.
Hvordan gennemføres trivselsundersøgelsen?
Trivselsundersøgelsen foregår fra den 5. til den 25. marts 2025 og gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse. Firmaet Rambøll står for den praktiske gennemførelse af undersøgelsen for Københavns Kommune. Alle medarbejdere og ledere, som er fastansat før den 25. december 2024, modtager et spørgeskema. Hvis man arbejder ved en PC eller tablet, får man skemaet via e-mail.
Hvis man ikke arbejder ved en PC eller tablet, modtager man skemaet via sin digitale post (fx. e-Boks). I enkelte tilfælde, og hvor ikke andet er muligt, udsendes spørgeskemaet i papirform eller som et login brev med en kode, som gør det muligt at besvare skemaet elektronisk . Det er aftalt i den enkelte forvaltning, hvordan spørgeskemaet distribueres.
Hvem kan deltage i undersøgelsen?
I alt omkring 38.000 personer vil modtage et spørgeskema.
Trivselsundersøgelsen omfatter alle fastansatte ledere og medarbejdere, der har været ansat mere end 3 måneder ved undersøgelsens slutning den 25. marts 2025 – herunder medarbejdere i flexjob, seniorjob, projektansatte på almindelige vilkår, ansatte på orlov (barsel og anden orlov) vikarer, barselsvikarer, langtidssygemeldte og studentermedhjælpere.
Undersøgelsen omfatter ikke elever, medarbejdere i løntilskud, virksomhedspraktik, samt timelønnede medarbejdere, tilkaldevikarer (løstansatte vikarer, ansat under 8 timer om ugen) og honorarlønnede.
Nogle medarbejdere har flere ansættelser i Københavns Kommune. Man kan kun deltage i undersøgelsen een gang, og det vil normalt være på det arbejdssted, hvor man er ansat flest timer. Læg derfor mærke til, hvilken arbejdsplads og leder du skal vurdere.
Hvorfor er det vigtigt, jeg svarer på spørgeskemaet?
Det er vigtigt at svare på spørgeskemaet, fordi det er din trivsel og dit arbejdsmiljø, det handler om. Og jo flere der deltager på din arbejdsplads, jo mere præcist bliver jeres billede af, hvad der fungerer godt, og hvor der er behov for en ekstra indsats, så I efterfølgende kan fokusere på de ting, der har størst betydning for netop jeres trivsel.
Ved den seneste trivselsundersøgelse (2023) havde 87% af de adspurgte besvaret undersøgelsen. Og målsætningen er stadig, at endnu flere ansatte deltager i undersøgelsen.
Hvad handler spørgeskemaet om?
Undersøgelsen tager afsæt i et spørgeskema med en række udsagn indenfor emnerne:
- Trivsel og motivation
- Samarbejde
- Arbejdsfællesskaber
- Nærmeste leder
- Ledelsen
- Læring og udvikling
- Håndtering af krav i arbejdet
- Fysisk arbejdsmiljø
- Sundhed og sygefravær
- Krænkende adfærd
- Sexistisk adfærd
Hvilke spørgsmål skal jeg svare på?
Spørgeskemaet for 2025 indeholder følgende 34 spørgsmål. Spøgsmålene er fælles for hele kommunen. I nogle forvaltninger er der herudover i forvaltningens Hoved-MED besluttet at tilføje yderligere forvaltningsspecifikke spørgsmål til undersøgelsen.
Spørgerammen herunder blev godkendt af Københavns Kommunes Centrale Samarbejdsorgan (CSO) på mødet den 10. oktober 2024.
Svarskalaer:
På spørgsmål 1-23, 25, 31 og 32 går svarmulighederne fra: 1 (slet ikke) til 7 (i meget høj grad), samt kategorien (ved ikke). Svarmuligheder til øvrige spørgsmål fremgår under spørgsmålet.
TEMA 1: Psykisk arbejdsmiljø
Generel trivsel og motivation
- Er du tilfreds med dit job som helhed, alt taget i betragtning?
- Er du motiveret i dit arbejde?
- Kan du anbefale andre at søge en stilling på din arbejdsplads?
- Er dine arbejdsopgaver meningsfulde?
- Har du tilstrækkelig indflydelse på, hvordan du løser dine arbejdsopgaver?
Samarbejde
6. Er der et tillidsfuldt samarbejde mellem dig og dine kolleger?
7. Er du tryg ved at dele tvivl, fejl eller udfordringer i dit arbejde med dine kolleger?”
8. Er der et godt samarbejde mellem din egen gruppe/afdeling/team og de øvrige grupper/afdelinger/teams på arbejdspladsen?
9. Taler I løbende om, hvordan I fagligt bedst løser jeres opgaver?
Nærmeste leder
Hjælpetekst: Følgende spørgsmål vedrører din nærmeste leder
10. Bliver dit arbejde anerkendt og påskønnet af din nærmeste leder?
11. Har du et godt samarbejde med din nærmeste leder?
12. Er du tryg ved at dele tvivl, fejl eller udfordringer i dit arbejde med din nærmeste leder?
13. Får du tilstrækkelig sparring fra din nærmeste leder?
Ledelsen
Hjælpetekst: Ved ledelsen menes den samlede ledelse på din arbejdsplads.
14. Ved du, hvad der forventes af dig i dit arbejde?
15. Oplever du, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?
16. Oplever du, at ledelsen skaber tydelig retning for opgaveløsningen?
Læring og Udvikling
17. Har du tilstrækkelig mulighed for at udvikle dig fagligt gennem dit arbejde?
Håndtering af krav i arbejdet
18. Har du mulighed for at udføre arbejdet i en tilfredsstillende kvalitet?
19. Oplever du, at der er balance mellem dine arbejdsopgaver og den tid, du har til at løse dem?
20. Oplever du at have passende indflydelse på tilrettelæggelse af din arbejdstid?
21. Får du den hjælp og støtte, du har brug for, for at udføre dine arbejdsopgaver?
22. Er du klædt på til at håndtere følelsesmæssigt belastende situationer i dit arbejde?
23. Oplever du, at du har mulighed for at håndtere krav, der er uklare eller modstridende?”
TEMA 2: Fysisk arbejdsmiljø
Hjælpetekst: Med arbejdsstedet menes de fysiske lokationer, du arbejder fra, også hvis der er tale om flere forskellige lokationer.
24. I hvilken grad oplever du nedenstående forhold tilfredsstillende?
- De ergonomiske forhold
- Indeklimaet
- Lysforhold
- Lydforhold
- Arbejdet med kemikalier
- Hygiejne og forebyggelse af smitte
- Forebyggelse af arbejdsulykker
TEMA 3: Sundhed og sygefravær
Hjælpetekst: Sundhed handler både om fysisk og psykisk sundhed. Sunde valg kan fx være i forhold til kost, rygning, alkohol, motion, stress mv.
25. Har du tilstrækkelige muligheder for at træffe sunde valg, når du er på arbejde?
26. Har du inden for de seneste 12 måneder haft sygefravær, der kan skyldes forhold på arbejdspladsen eller forhold i arbejdsmiljøet?
Svarmulighed: ja/nej. Hvis ja: på grund af (sæt kryds):
- Opgavebelastning eller andre krav til arbejdet
- Forhold i samarbejde med eller relation til kolleger eller leder
- Forhold i samarbejde med eller relation til borger bruger , pårørende eller eksterne samarbejdsparter
- Voldsom oplevelse på arbejdspladsen
- Arbejdsulykke
- Smerter eller gener i kroppen pga. arbejdet
- Smitte på arbejdet
- Andet
TEMA 4: Krænkende adfærd
27. Har du været udsat for fysisk vold inden for de seneste 12 måneder og i forbindelse med dit nuværende arbejde?
28. Har du været udsat for trusler om vold inden for de seneste 12 måneder og i forbindelse med dit nuværende arbejde?
29. Har du været udsat for mobning eller chikane inden for de seneste 12 måneder og i forbindelse med dit nuværende arbejde?
30. Har du været udsat for diskrimination eller forskelsbehandling inden for de seneste 12 måneder og i forbindelse med dit nuværende arbejde?
Hvis der svares ”ja” til spørgsmål 27-30 og 31 vil der være flg. svarmuligheder og uddybende spørgsmål
1a)_Ja, dagligt eller ugentligt/_Ja, månedligt/_Ja, af og til/_Ja, en enkelt gang/_Nej
Hvis man svarer ja til spørgsmål 1a) ved et eller flere af spørgsmålene om krænkende adfærd (spørgsmål 22-26), vil man blive stillet en række uddybende spørgsmål, spørgsmål 1b – 1g nedenfor:
1ax) (stilles kun til spørgsmål 30 om diskrimination)
_Ja, på grund af min alder
_Ja, på grund af mit køn eller min kønsidentitet
_Ja, på grund af mit sprog eller min kultur
_Ja, på grund af min hudfarve etnicitet eller religion
_Ja, på grund af min politiske overbevisning
_Ja, på grund af min seksuelle orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk
_Ja, på grund af mit handicap eller min funktionsnedsættelse
_Ja, på grund af min vægt
_Andet
_Ønsker ikke at oplyse
Af anonymitetshensyn tages særskilt hensyn til afrapporteringsgrænse på spørgsmålene 1ax)
1b) Hvis ja: Fra hvem?
Sæt evt. flere krydser
_Kolleger
_En leder
_Underordnede
_Borgere eller Brugere
_Pårørende
_Eksterne samarbejdspartnere
_Ønsker ikke at uddybe
1c) Hvis ja: Har du fortalt en leder, en tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant på arbejdspladsen om problemet?
_Ja/_Nej
1d) Hvis ja: Er der gjort en indsats for at der tages hånd om det på arbejdspladsen?
_Ja/_Nej
1e) Hvis ja: Finder den fysiske vold/ truslerne/mobning, chikane eller diskriminerende adfærd/ seksuel chikane stadig sted?
_Ja/_Nej
1f) Hvis ja: Hvor har det fundet sted?
_På din arbejdsplads (eller fysiske lokationer knyttet til arbejdspladsen)
_Uden for din arbejdsplads (privatadresse, indkøbssteder el.lign.)
_På mail, SMS eller fx sociale medier (digitalt).
Sexistisk adfærd
31. Oplever du i dit daglige arbejde, at der er lige muligheder for meningsfulde opgaver uanset køn eller kønsidentitet?
32. Oplever du i dit daglige arbejde en ordentlig og respektfuld omgangstone uden fx nedsættende kommentarer om krop, livsstil, køn eller seksuel orientering og uden seksuelle hentydninger, fordomme om køn, kønsidentitet eller tilsvarende?
33. Har du inden for de seneste 12 måneder, i forbindelse med dit nuværende arbejde, været udsat for seksuel chikane (ja/nej), hvis ja kan afkrydses blandt flg. muligheder:
- uønskede seksuelle kommentarer om din krop, tøj eller livsstil?
- uønsket fysisk kontakt med seksuelle undertoner f.eks. klap, kys eller omfavnelse?
- at nogen har talt nedsættende om køn eller seksuel orientering på en måde, som var uønsket eller ubehageligt for dig?
34. Ved du hvor du kan henvende dig på din arbejdsplads, hvis du overværer eller udsættes for uønsket seksuel opmærksomhed eller seksuelt krænkende handlinger? (ja/nej)
Hvor lang tid tager det at udfylde skemaet?
Det tager ca. 5-15 minutter at udfylde spørgeskemaet, men tag dig den tid, du har brug for.
Du må gerne udfylde spørgeskemaet i arbejdstiden, men det skal naturligvis ske under hensyn til dine arbejdsopgaver og eventuelt i dialog med din nærmeste leder.
Er min besvarelse anonym?
Vi behandler din besvarelse fortroligt
Trivselsundersøgelsen gennemføres i samarbejde med konsulentvirksomheden Rambøll. Rambøll og Københavns Kommune har udarbejdet en databehandleraftale, der giver Rambøll ret til at behandle din besvarelse og dine personoplysninger i forbindelse med undersøgelsen. Rambøll behandler disse oplysninger fortroligt.
Din besvarelse vil indgå i en samlet rapport med alle svar for din enhed. Der bliver kun udarbejdet en rapport, hvis der er minimum fem besvarelser i enheden. Din besvarelse kan således ikke identificeres i rapporterne.
Dine personoplysninger som fx navn og ansættelsessted og faggruppe vil kun blive anvendt i forbindelse med indhentning af svar. Under udarbejdelse af rapporterne vil Rambøll opbevare disse oplysninger, som efterfølgende vil blive slettet, når undersøgelsen er gennemført. Dine personoplysninger sammen med din besvarelse vil på intet tidspunkt blive tilgængelig for Københavns Kommune. På alle tidspunkter efter din besvarelse har du ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger og din besvarelse hos databehandleren Rambøll.
Ifølge Databeskyttelsesforordningen skal du informeres om en række detaljer i håndtering af dine personoplysninger og dine rettigheder i forbindelse med undersøgelsen. Du informeres hermed om, at dine personoplysninger kun indhentes fra Københavns Kommunes egne systemer til anvendelse af databehandleren Rambøll i forbindelse med undersøgelsen. Københavns Kommunes og Rambølls behandling af personoplysninger er lovhjemlet i Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra C (Arbejdsmiljøloven) og Databeskyttelseslovens § 12 ("Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne" indgået mellem Kommunernes Landsforening og Forhandlingsfællesskabet) samt i Databeskyttelseslovens § 11, stk. 1. Databehandleren Rambøll har i forbindelse med undersøgelsen adgang til at se enkeltbesvarelser. Det har de bl.a. for at kunne sende påmindelser til potentielle deltagere samt for at kunne besvare datarelaterede henvendelser fra deltagere i undersøgelsen. Efter undersøgelsen får betroede medarbejdere hos Københavns Kommune adgang til enkeltbesvarelser, men kun i anonymiseret form. Det gør de alene med henblik på den videre databehandling. Oplysninger, som kan identificere dig, fx dit navn, ansættelsessted og faggruppe, bliver ikke tilgængelige for personer i Københavns Kommune.
Hvis du har datarelaterede spørgsmål, fx om sletning af data eller behandling af dine data, kan du kontakte Rambøll på e-mail: surveysupport@ramboll.com eller på tlf.: 6915 8076. Hvis du har spørgsmål til undersøgelsens indhold og opfølgning, kan du kontakte Charlotte Kjær, Økonomiforvaltningen, på e-mail: ak4a@kk.dk eller tlf.: 40322299.
Der skal være mindst fem besvarelser for at kunne udarbejde en rapport for en enhed. Hvis ikke der er minimum fem besvarelser, vil besvarelserne indgå i en rapport på et højere organisationsniveau.
Derudover gælder differenceregel, som betyder, at der skal være mindst tre respondenter i tillæg for, at de kan indgå i rapporten for nærmeste overordnede niveau.
Alle former for statistiske analyser af køn, alder, anciennitet og faggruppe er altid baseret på et mindst 100 besvarelser og vil ikke kunne spores tilbage til enkelte medarbejderes eller mindre enheders besvarelser
Ingen leder får adgang til den enkelte medarbejders svar
Ingen ledere kan få adgang til viden om, hvilke medarbejdere der har svaret, eller se hvad enkelte medarbejdere har svaret.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har fået et spørgeskema?
Er du fastansat og ansat før den 25. december 2024, har du mulighed for at deltage i trivselsundersøgelsen.
Opfylder du betingelserne, men har alligevel ikke modtaget et spørgeskema, skal du kontakte din nærmeste leder. Din leder vil så tage fat i Rambøll på e-mail: surveysupport@ramboll.com eller på tlf. 69158076. Alternativt kan din forvaltnings kontaktperson hjælpe med at fremsende et spørgeskema.
Du må ikke kopiere din kollegas link til spørgeskemaet, da kopier sorteres fra. Dette skal sikre, at alle kun kan deltage én gang.
Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit spørgeskema?
Så kontakter du Rambøll på surveysupport@ramboll.com eller tlf. 69158076.
Hvorfor har vores arbejdsplads ikke modtaget spørgeskemaer?
Hvis I skal svare elektronisk, vil I modtage en e-mail i løbet af onsdag den 5. marts 2025.
Skal I svare via et log-in brev vil i modtage disse på arbejdspladserne senest 27. februar 2025. Er dette ikke sket så skal I kontakte en af forvaltningens kontaktpersoner via dette link.
Hvad gør vi, hvis vi har modtaget for mange log-in breve?
Hvis I har modtaget log-in til medarbejdere, der ikke længere er ansat eller er skiftet til en anden afdeling, skal I give besked til en af de relevante kontaktpersoner på dette link. Dette er vigtigt, for at jeres svarprocent bliver retvisende.
Hvornår er resultaterne klar?
Den 2. maj 2025 får din leder adgang til en rapport med resultaterne af arbejdspladsens besvarelser. Dog kun, hvis der er minimum 5 besvarelser. Din leder har ansvaret for at videredistribuere rapporten til enhedens medarbejdere. Dette sker fra den 6. maj 2023, og efter nærmere aftale i din forvaltning.
Hvordan skal jeg forstå ’min leder’?
’Min leder’ henviser til din nærmeste leder. Det er typisk ham/hende, du har din medarbejderudviklingssamtale (MUS), lederudviklingssamtale (LUS) eller gruppeudviklingssamtale (GRUS)med.
Hvem kan fortælle mig mere om trivselsundersøgelsen?
Det kan din nærmeste leder eller HR-afdelingen i din forvaltning. Du finder kontaktoplysningerne på kontaktpersonerne ved at følge dette link.
Hvornår er sidste frist for at besvare spørgeskemaet ?
Hvis du har modtaget et elektronisk spørgeskema, som tilgås via et tilsendt link eller via en log-in kode skal du afslutte din besvarelse senest den 25. marts 2025 kl. 18.00.