Anbefalinger til processen vedr. røgfri arbejdstid
Inden I beslutter jer
Start med at kvalificere jeres viden om emnet:
- Indhent erfaringer fra andre arbejdspladser, der har været igennem processen fx hvordan man undgår, at en gruppe medarbejdere bliver stigmatiseret?
- Kortlæg rygningskulturen på jeres arbejdsplads fx:
- Antal rygere
- Ryge vaner, herunder tidsforbrug og rygesteder
- Gener for andre medarbejdere
- Holdningerne til rygning i hele medarbejdergruppen
Anbefaling: Tilpas kortlægningen til jeres arbejdsplads størrelse og ressourcer. Det kan være en del af jeres APV eller en spørgeskemaundersøgelse, men kan også blot være nogle dialogmøder og /eller kortlægningen kan ske på personalemøder og lignende.
Få MED’s opbakning til formålet med at indføre røgfri arbejdstid:
- Er det fordi, I ønsker at blive mere sunde?
- Er det fordi, I ønsker at blive mindre syge?
- Er det fordi, dem der ryger holder for lange pauser?
- Er det fordi, det passer dårligt med arbejdsgangene, at nogen skal gå fra for at ryge?
- Er det fordi, det ødelægger fællesskabet, at nogen går udenfor i pauserne?
- Er det fordi, det giver arbejdspladsen et usundt image?
- Er der alternativer, som bedre kan hjælpe med at opfylde formået?
- Er der andre områder, I skal sætte fokus på samtidig fx stressbelastninger?
Anbefaling: Hav fokus på sundheden og arbejdsmiljøet og ikke på effektivisering.
Få MED’s opbakning til, hvordan røgfri arbejdstid skal effektueres:
- Hvad skal konsekvenserne være ved overtrædelse af røgfri arbejdstid
- Hvem skal holde øje med om nogen overtræder den røgfri arbejdstid?
- Skal der være en overgangsperiode?
Anbefaling: Skriv retningslinjerne ind i rygepolitikken og præciser, at det er ledelsen, der har ansvar for, at politikken overholdes.
Når I har besluttet jer
Planlæg implementeringen grundigt
- Lav en målrettet informationskampagne, som når alle medarbejdere:
- Fortæl, hvad formålet er.
- Fortæl, hvor lang overgangsperioden skal være.
- Fortæl, hvordan overtrædelse af røgfri arbejdstid vil blive sanktioneret.
- Fortæl, hvilke støttemuligheder, der vil blive iværksat.
- Overvej, hvordan I vil evaluere på ordningen
Anbefaling: Overgangsperioden skal hverken være for lang eller for kort, ca. 3-6 måneder. Og sørg for at have de støttemuligheder parate, som der er behov for.
Find ud af, hvilke støttemuligheder, der er behov og interesse for og vær klar:
- Hav en aftale om Rygestop-kurser par
- Giv oplysninger om muligheden for at kontakte Stop-linjen
- Overvej tilbud om nikotinsubstitution
- Overvej tilbud om fysisk aktivitet eller frugtordning
- Overvej aftale om Sundhed-arbejde-samtaler i AMK
- Brug sunde pauser
Anbefaling: Husk, at formålet ikke er at afskaffe pauser. Arbejd aktivt på at udvikle en sund pausekultur for alle medarbejdere
Tænk fremad
- Husk at oplyse, at I har røgfri arbejdstid, når I søger nye medarbejdere
Evaluer ordningen
- Følg op på de mål I har sat jer
- Sørg for, at der er åbenhed om fordele og ulemper ved ordningen
- Brug APV’en til at evaluere såvel de positive som de negative følger af røgfri arbejdstid.
Anbefaling: Det er ikke nødvendigt at udvikle en særlig evaluering. Brug de redskaber I allerede har fx APV, MUS og trivselsmåling.
Få hjælp
- Kontakt Arbejdsmiljø København eller Folkesundhed København
- Arranger besøg fra Kræftens Bekæmpelse om foredrag www.cancer.dk
- Brug STOPLINIEN www.stoplinien.dk
- Brug SMS beskeder www.cancer.dk/slutmedsmoeger
- Brug internettet.