Mulighedserklæring
Hvad kan mulighedserklæringen bidrage med?
Mulighedserklæringen bruges, når der er usikkerhed eller tvivl om, hvilke arbejdsfunktioner den sygemeldte medarbejder godt kan klare på trods af sin sygdom. Der er altså fokus på muligheder. Med mulighedserklæringen får leder og medarbejder lægens faglige vurdering af, hvilke hensyn, der skal tages til medarbejderens helbred i forbindelse med arbejdet.
Mulighedserklæringen bidrager altså til, at den sygemeldte kan bevare kontakten og tilknytningen til arbejdspladsen, så jobbet kan bevares.
Hvornår bruges mulighedserklæringen?
Mulighedserklæringen kan både udarbejdes ved kortvarigt, ved gentaget og ved lagt fravær. Hvis leder og medarbejder gennem deres tætte og konstruktive dialog har afdækket, at fraværet ikke skyldes trivsels- eller samarbejdsproblemer på arbejdspladsen, men derimod skyldes sygdom og helbredsmæssige årsager, kan det være relevant at inddrage lægen.
Hvordan udarbejder man mulighedserklæringen?
Blanketten til mulighedserklæringen består af to dele: lederen og medarbejderen udfylder i fællesskab første del af erklæringen på baggrund af en samtale. Leder og medarbejder beskriver forslag til ændringer i arbejdsfunktioner, så medarbejderen kan klare arbejdet, evt. delvist i en periode. Det kan fx være om arbejdets tilrettelæggelse og omfang, arbejdsstedets indretning, ekstra støtte eller træning. Lægen udfylder herefter anden del af erklæringen på baggrund af en samtale med den sygemeldte og oplysningerne i den første del af erklæringen.
Mulighedserklæring eller friattest?
Hvis der alene er behov for en lægelig dokumentation for, at fraværet skyldes sygdom eller for en lægelig vurdering af, hvor længe sygefraværet forventes at vare, kan lægen udfylde en friattest.
Har du spørgsmål, så kontakt
Frederik Glintborg Kjeldbjerg
Chefkonsulent